Gebruik je data!

Ieder bedrijf verzameld tegenwoordig data, vaak zelfs zonder het echt te beseffen. Er komt steeds meer data beschikbaar en bovendien kunnen gegevens gemakkelijker verzameld en geanalyseerd worden. Goede verzameling en analyse van data stelt bedrijven in staat betere beslissingen te nemen.

Data kan je helpen je klanten beter te begrijpen. Als je meer weet over de kenmerken en gedragingen van je klanten, helpt dit je producten en dienstverlening te optimaliseren. Het is als ondernemer vooral belangrijk om daadwerkelijk te starten met het gebruik van data en niet zozeer grootse plannen te maken voor het gebruik van data. Begin klein en met datgene wat je hebt. Zo leer je de mogelijkheden zelf kennen en raak je al snel enthousiast.

Met data je website verbeteren
Een vaak onbekende bron van data is je website. Op je website wordt bijgehouden hoeveel mensen de site bezoeken, op welke pagina’s ze klikken en hoe lang ze blijven en hoeveel conversie ze opleveren door bijvoorbeeld iets te bestellen of contact op te nemen.

Google Analytics
Google Analytics is voor de meeste ondernemers voldoende om dit allemaal in beeld te krijgen. Als je hier elke week twee uur mee aan de slag gaat, dan kom je al een heel eind. De inzichten die je hiermee verkrijgt, kun je inzetten om je website te verbeteren. Want klikken bezoekers op één pagina bijvoorbeeld steeds weg, dan pas je die aan. En meet je het effect weer opnieuw.

Zorg daarbij wel dat je werkt met betrouwbare data. Die krijg je door de trackingcode van Google Analytics op alle pagina’s in de broncode van je website te zetten en dus niet alleen op de homepage zoals veel gebeurt.

Een stap verder met Hotjar

Als je nog een stapje verder wil gaan in het meten wat bezoekers op je website doen is Hotjar een goede tool om eens te proberen. Deze geeft precies aan hoe bezoekers hun muis over het scherm bewegen en waar ze klikken. Dit geeft hele waardevolle informatie om de website nog verder te verbeteren.

Nieuwe klanten werven door slim gebruik van data
Wie zijn je ideale klanten en hoe komen ze bij jou terecht? Steeds vaker gebeurt dat online, via je website. Als ondernemer is het waardevol om te weten waarom iemand op je website komt. Ook daarvoor kun je data uit Google Analytics gebruiken. Je kunt daarin precies zien op welke manier klanten op je website komen. Je kunt ook de verschillende kanalen waardoor klanten op je website komen analyseren en optimaliseren. Een goede analyse laat je zien waar je het beste je tijd, geld en energie in kan steken om klanten naar je website te krijgen; Google, Facebook, LinkedIn, SEO of links op andere sites. Betaalde advertenties werken snel, maar kunnen voor hoge kosten zorgen. Weeg dit goed af en optimaliseer ook dit door te meten en aan te passen. Kies het beste kanaal om jouw doelgroep klanten zo goedkoop mogelijk te bereiken. Experimenteer met Google Adwords, advertenties op Facebook of banners op populaire websites en test continu wat het beste verkeer naar je website oplevert. Ga aan de slag, meet en pas aan.

Samen doen? Wil je een keer samen kijken naar je data, je website en wat daar beter kan? Laten we dan eens kennisdelen. Lees hier hoe wij dat doen.