Haalt jouw website 4% conversie?

Je website is vaak het eerste en soms zelfs het enige dat potentiele klanten van je zien. Een goede website is daarom voor de meeste organisaties van groot belang.

Een mooie website bouwen kan tegenwoordig iedereen. Een goede website bouwen niet.
Natuurlijk maak je een website die de uitstraling heeft die jij wil en die past bij jouw organisatie en klanten. Er zijn veel mensen die een mooie website voor je kunnen bouwen. Met een beetje aanleg en de juiste tools zoals WordPress kun je het vaak zelf. Een goede website heeft echter nog een belangrijke stap nodig voorafgaand aan de bouw ervan: een scherpe propositie.

De bouw van een succesvolle website start met een verdieping in je (potentiele)klant; Wie is het, welk probleem ervaart hij, waar gaat hij naar op zoek, wat wil hij dan lezen/zien/doen? Kortom; wat is jouw propositie (aanbod) naar de bezoekers van je website en hoe krijg je dat in 5 seconden duidelijk? In de praktijk wordt deze belangrijke voorbereiding te vaak overgeslagen wat leidt tot technisch mooie sites die slecht presteren en dat is jammer.

De eerste 5 seconden
Een website kan heel mooi zijn en technisch goed gebouwd. Een website is echter pas goed als deze de doelen haalt die je ermee beoogd. In de meeste gevallen is de site bedoeld om (potentiele)klanten te voorzien van informatie op een zodanige manier dat ze tot actie over gaan: contact opnemen, iets kopen of iets aanvragen. Of dit lukt hangt af van de aansluiting die je met je propositie in de eerste 5 seconden weet te maken met een bezoeker op je website. Weet je hem dan voldoende aan te spreken?

conversie

Aantallen bezoekers en conversie
Ik kom veel ondernemers tegen die maandelijks honderden euro’s aan Google Adwords betalen om bezoekers naar hun website te trekken. Als ik voor ze doorreken wat een nieuwe klant op deze manier kost en dat is vaak schrikken. Het verhogen van bezoekersaantallen is niet moeilijk, maar alleen zinvol als dit ook op je site leidt tot voldoende conversie naar klanten of actie.

4% conversie?
Hoeveel bezoekers op jouw website gaan daadwerkelijk over tot de door jou gewenste actie? Het percentage van het totaal aantal bezoekers dat tot de gewenste actie overgaat noemen we conversiepercentage. Als je daarbij 2-4% haalt doe je het heel goed. Dat betekent dat van elke 100 bezoekers op je site er 2 tot 4 contact met je opnemen of klant worden door direct iets bij je te kopen. In veel gevallen liggen deze getallen echter veel lager en is er nog werk aan de winkel. Waarschijnlijk sluit je website dan onvoldoende aan op de behoefte van je bezoekers of vinden ze deze aansluiting niet binnen 5 seconden en staat dus je propositie onvoldoende scherp.

Focus dan eerst op het goed krijgen van de conversie op je website. Pas als de website zijn werk goed doet, is het tijd om de bezoekersaantallen te verhogen.

Zelf doen? Google zelf eens als klant naar oplossingen van je probleem en kijk of jouw site naar voren komt. Wat zie je vervolgens als je doorklikt op je site en wat doet dit met je als klant?

Samen doen? Wil je een keer samen kijken naar je website en wat daar beter kan? Laten we dan eens kennisdelen. Lees hier hoe wij dat doen.