In tijden dat het allemaal wat tegenzit, houden veel bedrijven de hand op de knip. Dat is ergens wel logisch, want de kans is groot dat je nu even wat minder omzet hebt en dus minder te besteden hebt dan normaal. Een van de eerste uitgaven die dan sneuvelen is helaas vaak het marketingbudget. Terwijl het juist nú belangrijk is om te investeren in de opbouw van je bedrijf en merk voor de lange termijn.

Als je hele bedrijfstak nu even wat minder druk is, is natuurlijk de eerste prioriteit om te overleven. Marketing is dan misschien wel het laatste waar je aan denkt. Gelukkig zijn er ook veel bedrijven die ondanks een crisis de ruimte houden om te investeren. Een van de belangrijkste zaken om je marketingeuro’s in te steken, is tegenwoordig je website.

Website als bron van groei

De meeste bedrijven onderschatten nog het belang van een goede website. Ze zijn zich vaak niet bewust van de cruciale rol van de website in het hedendaagse oriëntatie- en aankoopproces van alle soorten klanten in alle bedrijfstakken.

Waar een goede website je extra klanten oplevert, zorgt een slechte website er zelfs voor dat er ook klanten tijdens hun klantreis afhaken en niet met je in contact komen. Dit ondanks dat je op de shortlist bij ze stond en ze misschien prima had kunnen bedienen.

Er gaat dan iets niet goed op je website, soms zelfs zonder dat je daar weet van hebt. Dit verbeteren kan je veel extra omzet en groei opleveren. Je website verbeteren om je doelen te halen, noemen we conversie optimalisatie.

CRO (Conversie Optimalisatie)

CRO is de afkorting die wordt gebruikt voor “conversion rate optimization” , ofwel conversieoptimalisatie. Die conversies zijn grote of kleine doelen die je met je website probeert te behalen.

Bij conversieoptimalisatie zoek je naar de beste manieren om de bezoekers van je website een volgende stap te laten zetten om contact op te nemen met je organisatie of een product of dienst af te nemen. Door goed te meten wat er nu gebeurt op de website en een gericht verbeterplan op te stellen maak je stappen om de conversie te verhogen en uiteindelijk maximaal te optimaliseren.

Vaak is het daarbij noodzakelijk om eens “anders” te kijken naar je website. Niet alleen vanuit een technisch oogpunt, maar juist ook vanuit klantperspectief en vanuit de customer journey. Wie komt, wanneer op welke plek op je website uit? Wat ziet hij of zij dan en spreekt dat voldoende aan om tot conversie te komen?

Wat kan je zelf doen?

Alles begint bij het goed meten van wat er op je website gebeurt. Heb je al een Google Analytics account bijvoorbeeld? Als je dit nog niet hebt, is de eerste stap om dit door je websitebouwer of beheerder in te laten richten. De tool van Google is gratis en voor het toevoegen van een dergelijke tool aan je website als dit er nog niet op zit zou een webbouwer geen geld moeten vragen, maar zich moeten schamen dat het er nog niet eerder op gezet is.

Een volgende stap is om zelf eens de tijd te nemen je echt in een potentiële klant te verplaatsen. Welk probleem heeft een klant wanneer hij op zoek gaat naar een oplossing die jij voor hem kan realiseren? Als je zelf gaat zoeken als klant op dit probleem, kom je dan ook je eigen website tegen? Wat kom je nog meer tegen onderweg? Waar kom je op je website binnen? Past hetgeen hier staat ook op hetgeen je als klant zou willen zien? Is het in enkele seconden op de website al duidelijk dat jij de klant begrijpt en zijn probleem kan oplossen?

Ik ben benieuwd naar je eerste bevindingen en kijk graag samen met je naar waar we kunnen optimaliseren voor meer omzet en groei.

Laten we eens sparren:

conversie CRO data gebruik groei nieuwe klanten optimalisatie propositie verbeteren website website conversie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *